środa, 23 listopada 2011

Foteliki samochodowe

Foteliki samochodowe

 
 
 
 
 
 
i
 
2 Votes
Quantcast
Fotelik samochodowy dla dzieci przepisy prawidłowego doboru. Kupno fotelika samochodowego dla dziecka nie jest jakby mogło by się wydawać operacją prostą i nie wystarczy znać tylko wyniki rankingów dziecięcych fotelików samochodowych. Fotelik to produkt, który w swoim założeniu ma zwiększyć szansę bezurazowego przetrwania kolizji drogowej przez małego pasażera czy nawet, fotelik samochodowy prawidłowo dobrany i zamocowany może uratować dziecku życie. Podstawowa wiedza wynoszona ze szkoleń prawidłowego doboru dziecięcego fotelika samochodowego zwraca uwagę, że statystyczny niemowlak o przeciętnej wadze 4.5 kg przy miejskiej prędkości 50 km /godz. energetycznie osiąga wagę ok. 450 kg. Oznacz to, że nie jesteśmy w stanie w żaden sposób utrzymać samodzielnie dziecka przy zderzeniu z prędkości 50 km/godz. Malec przewożony w taki sposób nie ma szans przetrwać wypadku bez urazów a jego życie jest istotnie zagrożone. Z tego powodu przepisy o ruchu drogowym narzucają obowiązek przewożenia dzieci od urodzenia do lat 12 lub do osiągnięcia wzrostu 150 cm. w specjalnym urządzeniu do przewozu dziecka. Na dzień dzisiejszy homologacja ECE 44/04 reguluje wymogi stawiane dziecięcym fotelikom samochodowym. Klikają hasło: foteliki samochodowe dla dzieci przepisy, bez trudu można znaleźć szczegółu o homologacji ECE 44 w różnych wersjach 02, 03 czy najnowszej 04. Bez przejścia wymogów wspomnianej homologacji żaden fotel nie może być sprzedawany w związku z tym każdy klient może sprawdzić w momencie zakupu w sklepie czy wybierany fotel wyposażony jest w naklejkę poświadczającą zaliczenie testu homologacyjnego. Europejska dyrektywa ECE 44 dzieli foteliki na grupy w zależności od wagi dziecka i tak: Grupa                        masa dziecka            sposób montażu                miejsce zalecane Grupa 0            0-10 kg                   tyłem do kierunku jazdy   na przednim siedzeniu Grupa 0+            0-13 kg                   tyłem do kierunku jazdy   na przednim siedzeniu Grupa 1            9-18 kg                   przodem do kierunku jazdy   na tylnim siedzeniu Grupa 2-3            15-36               przodem do kierunku jazdy   na tylnim siedzeniu Zwracamy uwagę, że homologacja odpowiada jedynie na pytanie czy fotel zliczył test i związku z tym czy może być dopuszczony do sprzedaży na ternie Unii Europejskiej. Pojawia się pytanie jaki fotel wybrać skoro sklepy dziecięce oferują ceny od 100 zł do 1800 zł. Z pomocą przychodzą konsumenckie testy fotelików dziecięcych wykonywane przez ADAC, OAMTC, TCS czy Stiftung Warentest. Testy te nie są obowiązkowe a ich organizatorzy starają się odpowiedzieć na pytanie który z foteli jest lepszy. Na przykład najpopularniejszy test ADAC przyznaje gwiazdki i im więcej gwiazdek zdobędzie fotel tym lepsza jego ocena. Należy zwrócić uwagę że w teście tym sprawdza się między innymi możliwość złego zainstalowania fotela. Statystyki powypadkowe wskazują, że najczęstszym powodem występowania urazów u dzieci przewożonych w fotelikach samochodowych jest złe zapięcie fotelika lub dziecka. Dlatego na szkoleniach do przysłowiowego „ bólu” przypominana jest zasada „ lepiej gorszy fotel ale dobrze zapięty niż lepszy ale gorzej zapięty”. Wracając do statystyk powypadkowych, często brutalnych, to właśnie one są źródłem bardzo cennej wiedzy jak bezpiecznie przewozić dzieci w samochodach. Statystyki uświadamiają nam, że najwięcej wypadków mamy w odległości 35 km od miejsca zamieszkanie dlatego jeżeli równocześnie używacie Państwo kilku aut to w każdym z nich musi być dobry bezpieczny fotel. Zasad jeden dobry fotel na długie wyjazdy, a drugi gorszy tylko do przysłowiowego zawożenia do przedszkola czy szkoły w oku statystyk zupełnie się nie sprawdza. Statystyki to również wiedza gdzie i jak montować w aucie dziecięce foteliki samochodowe aby zwiększyć bezpieczeństwo przewożenia naszych pociech. Choć przepisy tego nie wymagają skandynawowie do lat powszechnie stosują zasadę przewożenia dzieci tyłem do kierunku jazdy również w grupie wiekowej 9-18 kg. Śmiertelność jak i poważne urazy wśród tak przewożonych dzieci znacznie spadły w tym przypadku. Zwracamy tylko uwagę, że aby tak przewozić dzieci należy zakupić stosowny fotel o konstrukcji umożliwiającej jego odpowiedni montaż w aucie. Podkreślamy równie że dobrze jest korzystać z systemów ISOFIX. Coraz więcej aut wyposażonych jest w ten system i choć fotele ta są nieco droższe od foteli bez tego systemy to w odniesieniu do bezpieczeństwa jest to wydatek naprawdę uzasadniony. Zalety systemu ISOFIX to: 1. redukcja obciążenie docierającego do dziecka w wyniku działania przeciążeń bezwładnościowych. 2. ograniczenie przesunięcia fotelika w momencie zderzenia co powoduje mniejsze sumaryczne wychylenie w przód głowy dziecka w kierunku ewentualnej przeszkody znajdującej się przed dzieckiem w chwili wypadku np. uderzenie główką w przednie fotele samochodowe. 3. istotne ograniczenie możliwości popełnienia błędu montażowego ( dość powszechne przy zapinaniu pasami. Jak wynika z badan amerykańskich tylko ok. 10% czyta instrukcje obsługi ) 4. szybkość i łatwość montażu fotelika 5. brak konieczności czasowego demontażu fotela w celu poprawienia połażenia fotelika względem kanapy samochodowej oraz brak konieczności okresowej kontroli luzów zamocowania. Osobnym wyzwaniem jest uświadomienie i namawianie klientów do rezygnacji zakupów tzw. „Podwyższeń samochodowych” dla dzieci w grupie wagowej 15-36 kg. Są to foteliki dopuszczone do sprzedaży ale uważne przez fachowców za mało bezpieczne. Zachęcamy wszystkich aby nie tylko klikali hasła: dziecięce foteliki samochodowe opinie lub test ale aby pod okiem wykwalifikowanego personelu sprawdzali poprawność montażu wybranego fotela w aucie. Zniechęcamy do zakupów używanych foteli starszych niż 5 lat. Starzenie się plastików oraz coroczny postęp w konstruowaniu fotel spowoduje, że serwujecie swojemu dziecku mało bezpieczne rozwiązanie . Decyzja o zakupie fotela z drugiej ręki tzw. używanego musi być również poprzedzona pełną i pewną znajomością historii używania fotela przez poprzedniego właściciela. Fotel który uczestniczył już w wypadku czy kolizji nie nadaje się do ponownego użycia . W trakcie przeciążenia konstrukcje odkształcają się i nie są gotowe w prawidłowy sposób ponownie przenieść potężne siły. Polecamy znane marki takie jak Mutsy, X-lander, Maxi-Cosi, Bebecar, Bebe Confort oraz wiele wiele innych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz